Kalabalik på hjärnkontoret

Tre steg för att ge plats åt rätt saker!

Av Cattis Olsén

Ställer du kaffekoppen i kylskåpet, glömmer ord, letar ständigt efter dina glasögon, eller tappar bort bilen på parkeringen? 

Lugn, det är faktiskt ett helt normalt beteende för din hjärna, utifrån det tillstånd du försatt den i. Just precis, det är du själv som försatt hjärnan i ett stressat tillstånd. Din hjärna är anpassad för en lite lugnare och något enklare tillvaro. Det är kanske dags att bli smartare än din egen hjärna?

Här får du tre konkreta steg om du vill minska röran
och ge plats för en mer harmonisk hjärna

Steg 1.
Sluta multitaska och fokusera på en uppgift i taget! När du slutar multitaska kommer din hjärna att känna sig mindre stressad och du får större tillgång till din viljestyrka.

Steg 2.
Använd nu din ökade viljestyrka för att skapa en ny hjärnsmart vana! Gör det enkelt och tillgängligt. Tex om du vill börja gå promenader – ställ promenadskorna synligt i hallen. Det ökar chansen till att promenaden blir av. Om du vill sluta småäta ur godispåsen i skafferiet – lägg påsen på ett krångligt och otillgängligt ställe. En bra kombo är mer fysisk aktivitet och mindre socker, det får din hjärna att må bra. 

Steg 3.
Upprepa nu din nya hjärnsmarta vana så ofta att den blir automatiserad och en del av ditt motoriska system. Vanor är till för att spara energi, det ska vara lätt att göra rätt! Fortsätt under tre månader och du kommer garanterat uppleva ett mer välordnat hjärnkontor.

Lycka till!

Tror du att du kommer ha nytta av ett välordnat hjärnkontor? 

Boka Cattis Olsén med föreläsningen ”Jobba hjärnsmart”, som bjuder på kunskap och praktiska tips.

Maila Cattis: [email protected]

Eller ring: 076-357 33 02

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn