Upptagen med att vara upptagen

Konsten att bryta känslan av att inte hinna.

”Hej! Hur är läget?”
”Jovars, det är mycket nu!”

Känner du igen dig? Förmodligen gör du det. Det gör nog de flesta. Det känns som om vi behöver bekräfta vårt värde genom att ha mycket att göra. Vore det inte lite suspekt om någon skulle säga ”Det är kanon, har inte så mycket för mig idag!”, nästan som om personen inte riktigt fattar hur det går till här i världen. Vi SKA ju ha mycket att göra, annars är det väl något som är fel?

Men, vad är baksidan av denna upptagenhet?

För oss som jobbar med stress är det som en självuppfyllande profetia. Vi fyller våra dagar med en massa uppgifter på en lång to-do-lista. Så länge vi betar av den ena punkten efter den andra, känns det bra – vi kan motivera vår plats i organisationen och vår lön. Samtidigt känns det som vi hela tiden är i bakvattnet och aldrig blir klara. Ju otydligare våra uppgifter är, desto mer försöker vi skapa en mening med det vi gör.

I takt med att upptagenheten och tempot ökar i organisationen, minskar reflektion och långsiktig planering. Det gör oss vilsna och vi förlorar den övergripande förståelsen. Dessutom tar vi fler oövertänkte beslut som inte sällan kräver eftersläckningsarbete. Produktiviteten sjunker och ledningen åtgärdar problemen genom ökad press på medarbetarna! Och på så sätt förstärks sedan en nedåtgående spiral mot utbrändhet, tröstlöshet och oönskade resultat!

I organisationer där medarbetarna trivs och slipper ha ordet UPPTAGEN skrivet i pannan, kan vi istället jobba proaktivt med fruktbara samarbeten och inspiration som gör att vi kan förvänta oss det oväntade. Att det plötsligt bara händer.

Fyra saker för att bryta stressen, vända trenden och ta steget in i den positiva spiralen

  1. Fokusera på en sak i taget
    Hjärnforskningen visar med all tydlighet att vår hjärna fungerar allra bäst när vi gör en sak i taget, fokuserat utan störande moment. Att det skulle vara effektivt att ”multitaska” eller ”ha många bollar i luften” är en myt. Möjligtvis fungerar det för jonglören på cirkus, men för den som har ett arbete som kräver reflektion och intellektuellt arbete, är det smartare att göra en sak i taget. Det ger ett mycket bättre slutresultat med mindre risk för eftersläckning.
  2. Skapa en tydlig riktning och prioritera det viktigaste
    Ett av våra grundläggande sociala behov är att skapa en tydlighet i vår arbetssituation. Vi behöver veta vart vi ska på lite sikt och hur vi kan ta oss dit. De aktiviteter som sätts upp på vår to-do-lista ska peka mot resultatet vi vill uppnå. Om vi dessutom blir duktiga på att prioritera arbetsuppgifterna kommer vi alltid vara försäkrade om att göra det bästa vi kan i varje moment.
  3. Ha koll på VARFÖR vi gör det vi gör
    När vi förstår varför vi gör det vi gör, får vi en känsla av mening. Utan denna förståelse är det svårt att på djupet känna sann inspiration och arbetsglädje. Efter en meningsfull arbetsdag, präglad av inspiration, kommer vi ha massor med energi kvar. Det ger oss kraft att vårda våra relationer och intressen, att skapa en bättre livsbalans helt enkelt.
  4. Skapa goda samarbeten
    Vi mår bra när vi fungerar bra i gruppen. 1+1=3 (eller 5) är ingen myt. Tillsammans kan vi åstadkomma underverk om vi verkligen samarbetar. Vi anser att goda samarbeten är en av de viktigaste uppgifterna för dagens chefer. Det ger organisationen den flexibilitet och kraft som behövs för att överleva och utvecklas i vår föränderliga värld.

Tillsammans med våra läsare vill vi starta en positiv spiral, för att ge näring till organisationer som sjuder av liv, inspiration och som överträffar sig själva! Vi ser en spiral där kreativiteten kommer före upptagenheten!

Dela inlägget vidare:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
Email