Vad stressar oss?

Låt oss presentera Gita Bolt här med en artikel baserad på ett samtal vi nyligen hade om stress. Gita är en av de 8 konsulter hos oss som nu är certifierade att jobba med Papilly! Papilly är ett webbaserat program för stresshantering. Gita har lång erfarenhet inom området.

5 typer av stress på 5 minuter!

Oavsett om du blir jagad av ett blodtörstigt odjur eller om din to-do lista är proppfull till bristningsgränsen får du samma reaktion i kroppen. Om man vill minska stressen i sitt liv kan det vara bra att veta vad vi stressas av allra mest. Idag tänkte jag beskriva några olika typer av stress så som jag ser det:

  • Fysisk stress – överlevnadsstress
    En gång i tiden levde vi i en mycket farlig miljö, där våra liv ofta hotades av olika saker. Ur behovet att skydda den fysiska kroppen har stress-responsen uppstått. 
    De individer som inte reagerade snabbt på en fara, levde helt enkelt inte så länge. Stressen startar en sekundsnabb reaktion som gör att du flyr därifrån, stannar och fightas eller i undantagsfall faller ner och spelar död.
    Kroppens alla resurser sätts in för att muskler och hjärna samarbetar och tar dig ur faran. 
    När faran är över, återhämtar sig kroppen och livet återgår till det normala.
    Idag är vi inte alls utsatta för samma fara för liv och lem, men däremot har vi andra sorters stress. Den första kallar jag
  • Existentiell stress
    Den handlar om meningen med livet. Om att hitta sin plats i världen och att hitta sin livsuppgift. Många funderar väldigt mycket på detta och dagarna fylls av tankar på vilsenhet och sökande. Här kan jag också se en hel del tankar på döden och vad som är meningen med allt när vi ändå ska dö sen. I extremfall kan rädslan för döden hämma individen och begränsa livet.
  • Global stress
    Den globala stressen går upp när Kim Il Jong skramlar med sina kärnvapen, när en terrorist mejar ner folk på gatan eller när vi får detaljerade rapporter från kriget i Syrien. 
    Global stress handlar om de stora frågorna. Till skillnad från den existentiella stressen, som är stora frågor som handlar om mig, så är detta stora frågor som handlar om Världen. Det handlar om att tro på en trygg framtid för kommande generationer. Kommer jag kunna leva säkert framöver? Dessa frågor har vi väldigt lite inflytande över, men kan uppta väldigt stor del av våra tankar.
  • Social stress
    Här handlar det mycket om att vara en del av en grupp. Det handlar om tillhörighet och att passa in. Man följer oskrivna regler och normer i samhället för att vara en del av gruppen. Dessa regler och normer är väldigt djupt rotade i oss.
    Jag gjorde ett test efter en rolig uppmaning i en tidningsartikel där man skulle bryta en sån här norm. Du vet den här pinnen mellan varorna, på bandet i affären, som skiljer mellan dina och mina varor. Jag lade den åt fel håll längs med istället för tvärs över. Två saker hände; jag kände att det var rätt obehagligt att bryta normen och de som var på andra sidan pinnen kunde inte låta bli att vända på den. Det störde helt enkelt för mycket.  Testa du med…
    Vi har många liknande normer som vi riskerar bryta varje dag. Som visar om vi följer spelreglerna, eller inte….om vi är en del av gruppen, eller utanför.
  • Tidsstress
    Det är väl denna stress vi för det mesta tänker på när vi pratar om stress. 
    Den är starkt kopplad till prestation. Stressen att inte hinna, att hela tiden ha ett öga på klockan, att ha för mycket att göra. Känslan av att aldrig komma ikapp – nästa som att ha ett odjur som förföljer dig. 

    Många gånger ser jag att denna typ av stress är kopplad till den sociala stressen – vi presterar för att duga, för att vara en del i gruppen. Men vår hjärna lurar oss och behåller oss i stress-loopen, för när vi har en lång to-do lista, ger oss hjärnan ett poäng i belöning för varje sak vi tickar av, stort eller litet och det här driver oss att hela tiden göra en sak till. Oavsett om vi orkar eller inte. 
    Till slut har vi skygglapparna på och vi agerar på vår to-do lista helt automatiskt och ifrågasätter inte längre vad som är viktigt eller relevant.

Det var fem olika sätt att se på stress och det gör att vi kan förstå att det finns olika grund till att vi blir stressade. Men i slutändan hanterar kroppen all stress likadant:

Genom att dra igång en kaskad av stresshormoner i kroppen som om vi var jagade av ett vilt djur. Och det enda som hjälper för att återfinna balans, är att bryta detta tillstånd och ge sig själv återhämtning. Det är inte farligt att stressa om man bara ser till att återhämta sig mellan gångerna.

Dela inlägget vidare:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
Email